Vårt arbetssätt

Vilka är de bästa nyckelindikatorerna för att mäta kundnöjdhet och förbättra produktkvaliteten? (Del 3)

2022-05-25

Dela inlägget

Artikelserie: Calectro's resa, Del 3/4. 

Någon sa en gång: "Du kan inte förbättra det du inte mäter". Detta gäller särskilt för kundnöjdhet och produktkvalitet, och det är något jag alltid har tagit på största allvar. Ända sedan Calectro startade 1969 har vi regelbundet genomfört kundnöjdhetsundersökningar. Det är 50 år av värdefull återkoppling från våra kunder! Och den information vi har sammanställt från dessa undersökningar har alltid gett oss värdefulla insikter och vägledning under hela vår resa – från importör och generalagent till fullfjädrad komponenttillverkare.

Vilka är de bästa nyckelindikatorerna för att mäta kundnöjdhet och förbättra produktkvaliteten? (Del 3)

Att mäta den totala prestationen är viktigt, men berättar det allt?

Det är alltid spännande när vi äntligen får se resultaten av vår kundnöjdhetsundersökning. Särskilt när den totala poängen fortsätter att vara hög, år efter år. I det avseendet är denna parameter definitivt ett bra riktmärke, och viktig för oss att följa.

Det är oftast en bra idé att gräva lite djupare om du verkligen vill fortsätta att förbättras och ge dina kunder bästa möjliga produkter och tjänster. Så vad mer har vi mätt?

Resultat av kundnöjdhetsundersökningar bekräftar din kvalitet och tillförlitlighet

Vi är oerhört stolta över att våra produkter och kundanpassade tekniska lösningar har ett gott anseende inom styr- och reglerbranschen. Hur vet vi det? Våra kunder berättar alltid hur nöjda de är med kvaliteten och tillförlitligheten hos våra produkter. Vi får ofta höra att de knappt behöver tänka på våra kanalrökdetektorer, eftersom de håller så länge.

Den verkliga bekräftelsen kommer dock från resultaten av våra kontinuerligt genomförda kundnöjdhetsundersökningar. Genom att mäta dessa KPI:er kan vi demonstrera för potentiella kunder just vad vår kvalitet och tillförlitlighet innebär, så att de inte bara behöver ta oss på orden.

Att komma i kontakt med rätt person, snabbt, är en viktig prestandaindikator

Nästa KPI i vår kundnöjdhetsundersökning är svarstid och kundservice. Människor vill komma i kontakt med sina leverantörer på sina egna villkor, oftast så fort de plockar upp telefonen eller skickar ett e-postmeddelande. Våra kundnöjdhetsundersökningar visar tydligt att man aldrig ska underskatta svarstider eller personlig kundservice. Lyckligtvis har det alltid varit en av våra styrkor. 

Logistik - vikten av leveranstider och leveransprecision

Två andra mycket viktiga KPI:er är leveranstider och leveransprecision. I dagens hektiska samhälle är det avgörande att kunna ta emot material när och där du förväntar dig det. Särskilt på byggarbetsplatser, där lagringsutrymmet är begränsat. 

Enligt min erfarenhet vill platschefer och projektledare att materialet ska komma fram precis i tid – inte för tidigt och definitivt inte för sent. Det är därför vi har fortsatt lägga så mycket fokus på dessa specifika indikatorer, trots konsekvent höga poäng genom åren.

Vilka är de verkliga fördelarna med att regelbundet mäta KPI:er?

För att sammanfatta – genom att regelbundet mäta specifika nyckeltal har vi dels kunnat identifiera potentiella förbättringsområden längs vägen, dels kunnat anpassa oss till såväl marknadens behov som nya trender. Vi lyssnar noga på våra kunders behov, det har vi alltid gjort, och det uppskattas. 

Med hjälp av våra kundnöjdhetsundersökningar kan vi fortsätta producera produkter av högsta kvalitet så hållbart och kostnadseffektivt som möjligt. De har också gett oss kunskap och mod att utforska banbrytande idéer och lösningar, och att upptäcka nya sätt att vidareutveckla populära produkter, som vår världsberömda UG-3 Uniguard kanalrökdetektor. Sist men inte minst så har de hjälpt oss att kunna fokusera på de saker som betyder mest för våra kunder.

Jag hoppas att du fortsätter följa med på denna Calectro-resa med mig. Snart kommer det fjärde och sista artikelkapitlet i vår 50-årsjubileumsserie, där du kommer du kunna läsa allt om Calectros spännande planer för framtiden. Om du missade det kan du läsa om hur det hela började i del ett: Hur vi leder vägen inom brandsäkerhet och fastighetsautomation, och ta reda på hur vi kan göra ditt liv enklare i del två: 50 års samlade kunskaper om ventilationsbranschen. Besök vår hemsida, ring eller skicka ett e-postmeddelande om du har några frågor eller vill ha mer information om Calectro. Vi ser fram emot att höra från dig!

Relaterade artiklar

  • Vårt arbetssätt

    2021-01-27

    50 års samlade kunskaper om ventilationsbranschen (Del 2)

    Läs mer
Alla artiklar