Kundnöjdhet

Ungefär vartannat år genomför Calectro en kundnöjdhetsmätning. Syftet med kundundersökningen är att identifiera, mäta och utveckla våra framgångsfaktorer samt att identifiera och följa upp områden med förbättringspotential.

Fint resultat

Våren 2019 genomförde vi senaste mätningen. Resultatet var bättre än någonsin, vilket känns jätteroligt. Det innebär dock inte att vi sitter nöjda utan ger ett bevis på att vi jobbar åt rätt håll.

Det är viktigt för oss att få veta vad våra kunder tycker och vad vi kan göra för att bli ännu bättre. Ett stort tack till alla som var med och deltog i undersökningen!

På frågan ”Hur nöjd är du totalt sett med Calectro?” har vi nu bara nöjda kunder med över hälften Mycket nöjda kunder, vilket känns fantastiskt.

 

Betygsskala från 1-5

Definition från undersökningsbolaget:

Betyg 5 (mörkgrön) – Mycket nöjda kunder
Dessa kunder är mycket nöjda, ni överträffar deras förväntningar och de är mycket lojala. De är era ambassadörer och rekommenderar er aktivt till andra.

Betyg 4 (grön) – Nöjda kunder
Ni uppfyller kundernas förväntningar och de rekommenderar er vid förfrågan.

Betyg 3 (gul) – Varken nöjda eller missnöjda kunder
Dessa kunder varken klagar på er eller rekommenderar er. Ni är ett av flera alternativ och kunderna är ofta priskänsliga.

Betyg 2 (röd) – Missnöjda kunder

Betyg 1 (mörkröd) – Mycket missnöjda kunder
Dessa kunder är missnöjda, ni uppfyller inte deras krav och förväntningar och de sprider missnöjet till andra.

(grå) – Vet ej

 

Vad våra kunder är allra mest nöjda med?

Inom speciellt några områden utmärker vi oss lite extra.

I årets undersökning kommer frågan om ”Snabbt kontakt med rätt person” allra högst upp, med hela 96% nöjda kunder, varav 56% är mycket nöjda. Vi är glada att höra att både vår kompetens och support är hög och kommer alltid ha som mål att ge bästa möjliga service.

Tätt inpå kommer ”Kvaliteten på Calectros produkter”, även här med 96% nöjda kunder och över hälften mycket nöjda. Våra produkter och kundanpassade koncept är ett resultat av många års erfarenhet av egen utveckling och tekniklösningar från uteslutande ackrediterade svenska tillverkare.

”Leveranstid och leveranssäkerhet” är ett annat område där vi utmärker oss lite extra. Vi förstår att punktliga leveranser är viktigt för våra kunder och strävar alltid efter snabba och effektiva leveranser enligt kunden specifika önskemål.

 

Utmaningar och reflektioner

Självklart finns det även områden där vi behöver vässa oss och blir ännu bättre. Exempel på det är vårt Produktsortiment där 35 % av de tillfrågade känner att de saknar produkter och önskar att vi hade ett bredare sortiment och fler olika typer av givare.

Detta känns som den bästa frågan att ha mest kvar att jobba på. Calectro har genom åren designat och producerat en mängd produkter både för egen försäljning och för kunds räkning. Vår målsättning är att ha en tät och lyhörd relation till våra kunder. Finns inte produkten på marknaden, kan vi tillsammans utveckla den.

En annan fråga handlade om närvaro på sociala medier där vi frågade om det känns viktigt att vi är aktiva på t.ex. Linkedin, Facebook, live-chattar och YouTube. Resultat visade att det för de flesta inte känns viktigt medans 34% tycker att det skulle vara bra. Den här siffran ökar för varje gång undersökningen görs för dig som gillar att röra dig på och kommunicera via nätet så finns vi även där :-). Följ oss gärna via länkarna längst ner till höger på sidan.